niedziela, 13 kwietnia 2014

Pierogi ze szpinakiem i białym serem

Wczoraj byłam na Starym Mieście i zajadałam się pierogami ze szpinakiem i białym serem. 5 pierogów z kapustą i grzybami i 1 ze szpinakowym farszem do spróbowania. Do tego oscypek z grilla z dżemem (?) żurawinowym. Prawdziwe polskie jadło. Żałowałam tylko, że nie wzięłam wszystkich szpinakowych. Ale nie ma tego złego i dziś ulepiłam ich tyle, że już mi się odechciało. W lodówce zostało mi jeszcze z 30 pierogów, które wystarczą mi na cały tydzień i całe mnóstwo niewykorzystanej masy na farsz. Pierogi gotuję, czekam aż wystygną, a następnie wrzucam na patelnię grillową i smażę w dużej ilości tłuszczu. Może i to tłuste, średnio zdrowe, ale mam dopiero 24 lata. Jak nie teraz, to kiedy mam się objadać tak pysznym (smażonym) jedzeniem?

I tak zaczynam szpinakowy tydzień (bez szpinaku między zębami).

Przepis:
Ciasto pierogowe:
(Ewa Wachowicz, Ewa gotuje)- wychodzi ok. 60 pierogów
400 g mąki
1 jajko
250 ml gorącej wody (ale nie wrzącej)-przyp. Grety

Na stolnicy usypać kopczyk z mąki, odrobinę zotawić na boku (przyda się podczas wałkowania). Zrobić dołek, do dołka wlać gorącą wodę i delikatnie wymieszać nożem-zagarniając mąkę do środka (zaparzanie ciasta). Gdy mąka z wodą zamieni się w na stolnicy w "klajster" zrobić w nim dołek, do dołka wsypać odrobinę mąki i wybić jajko. Wszystko wymieszać nożem i wyrobić dłońmi-ciasto powinno być wolne, bo wtedy dobrze się klei, a po ugotowaniu będzie miękkie. Wyrobione ciasto rozwałkować na grubość ok. 0,5 cm. Szklanką lub specjalnym pierścieniem wykroić krążki (można też wyciąć nożem paski o szerokości 7-8 cm i zrobić z nich zgrabne kwadraty), na środek każdego umieścić trochę farszu, po czym skleić brzegi pieroga. Jeżeli ciasto słabo się klei, brzegi rozsmarować wodą  Porządnie sklejone ugotować w osolonym wrzątku, a gdy wypłyną, odczekać jeszcze 2-3 minuty i przełożyć na chwilkę do zimnej wody, a następnie odcedzić na sicie.

Farsz szpinakowy:
(przepis mojej siostry Ewy, zmodyfikowany dla pierogów)
1 opakowanie mrożonego szpinaku krojonego
2 małe cebule
2 ząbki czosnku
sok z 1/2 pomarańczy/grejpfruta/cytryny/limonki
sól
pieprz czarny
majeranek
oregano
chilli w proszku
gałka muszkatołowa
mała szczypta cukru
1/2 lub 1/3 opakowania sera twarogowego (najlepiej półtłustgo)-w zależności jaką chcemy uzyskać masę/ więcej sera czy szpinaku?
oliwa z oliwek
masło

Na maśle i oliwie podsmażyć czosnek i cebule. Dodać szpinak. Gotować ok. 15 minut. Przyprawić do smaku za pomocą przypraw, polać sokiem z pomarańczy (lub innego cytrusa).Wymieszaj z serem twarogowym.



























Cloud Control-Moon Rabbit

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz