piątek, 25 kwietnia 2014

Moj pierwszy w życiu tort...tort Szwarcwaldzki

W końcu musiał nadejśc ten moment... upiekłam pierwszy kilkuwarstwowy tort. I to ulubiony, bo Szwarcwaldzki, znany też jako Czarny Las. Taki, który był zawsze zamawiany w "Cheesecake shop" na każdą ważną uroczystość rodzinną, czy to urodziny, imieniny, WIelkanoc, czy nawet Boże Narodzenie. I jakimś cudem zawsze zajmował w lodówce górną (honorową?) półkę.

Biszkopt czekoladowy z przepisu ze strony Moje wypieki mi niestety nie wyszedł. Zauważyłam, że mój piecyk lubi wysuszać niektóre mniej wilgotne ciasta i nie zawsze one wychodzą. Oczywiście nie z mojej winy (a może z mojej?). W każdym razie lepiej zwalić winę na piecyk.

Chciałabym, żeby w przyszłości w mojej lodówce zawsze było domowe ciasto. Cóż to za skromne marzenie? 

Przepis:
(Annabel Langbein)
  • 1,5szklanki mąki
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 1 szklanka cukru
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
  • 3/8 szklanki dobrej jakości kakao
  • 1 łyżeczki sody, przesianej
  • 100 g miękkiego masła
  • 1/2 szklanki mleka lub niesłodzonego jogurtu
  • 2 jajka
  • 1 szklaneczka wrzącej kawy (wielkość małego espresso z 1 łyżeczką kawy)
Rozgrzej piec do 160 stopni Celsjusza. Wymieszaj  mikserem ( na małych obrotach) wszystkie składniki. Wyłóż blachę papierem do pieczenia. Ciasto należy piec około godziny czasu (lub do suchego patyczka).

Krem:
(Moje wypieki ,zmniejszone o 1/2)
  • 500 ml śmietany kremówki 30%
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 1 opakowanie śmietan-fix na 0,2-0,25 ml śmietany (przyp. Grety)
Śmietane ubić na sztywno z cukrem pudrem. Pod koniec dodać fix do śmietany i wymieszać.

Masa wiśniowa:
(Moje wypieki, zmniejszone o 1/2)
  • 75 ml kompotu z wiśni lub soku wiśniowego 
  • 1 łyżka cukru
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1/2 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • 25 ml likieru wiśniowego
  • 350 g mrożonych wiśni
Wszystko dobrze wymieszać (oprócz wiśni), podgrzać i mieszać do zgęstnienia (jak kisiel). Na sam koniec dodać wiśnie, wymieszać delikatnie, odstawić do wystygnięcia. 

Syrop do nasączenia blatów: /pominęłam
  • ok. 35 ml soku z wiśni
  • ok. 35-40 ml likieru wiśniowego
Wymieszać.

Na paterę połozyc pierwszy blat ciasta, nasączyć syropem (25 ml). Na niego położyc połowę masy z wiśni, 1/4 bitej śmietany. Przykryć kolejnym blatem, znów nasączyć (kolejne 25 ml), wyłożyć resztę masy wisniowej, kolejną część bitej śmietany . Przykryć ostatnim blatem ciasta, lekko przyciskając, nasączyć (ostatnie 20-25 ml).

Tort z wierzchu i z boku udekorowac resztą bitej śmietany, ozdobić wiśniami (moga byc czeresnie koktajlowe), oraz wiórkami czekolady. Przechowywać w lodówce.





















































ZHU-Faded
Broken Bells-Control

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz