piątek, 30 maja 2014

American pie... czyli apple pie

Od jakiegoś czasu chętnie wracam do tego przepisu. Jabłka kupuję od małych producentów, często na targach z ekologiczną żywnością. Na kilka chwil w mojej kuchni roznoszą się  maślane i cynamonowe aromaty. Przepis wypróbowałam i  z całymi jabłkami i startymi na tarce, gotowanymi i takimi, które nie były wcześniej gotowane w wodzie, tylko od razu świeżo nakładane na ciasto. Według mnie najlepsze są te starte na tarce i później chwile gotowane z cukrem i z dodatkiem soku z cytryny.

Ciasto na zdjęciu jest jedną z pierwszych prób pieczenia tego jabłecznika, i nie ma jeszcze na górze charakterystycznej siateczki wykonanej z przekładanych pasków z kruchego ciasta.

Kruche ciasto przypominające ciasto francuskie z przepisu Ewy Wachowicz jest bardzo maślane w smaku, i niesamowicie chrupkie. A do tego wszystkiego w środku są wyborne, słodko-kwaśne jabłuszka, które szczęśliwie dopełniają całość.  Sama zjadłam całe ciasto w ciągu 2 dniu! To coś znaczy! Musi! Jak w takim razie mam sobie to tłumaczyć?

Przepis:
(Ewa gotuje, Ewa Wachowicz)- zmniejszone proporcje o 1/2
  • 1/2 kg jabłek   ( dałam ok. 5-6 jabłek) 
  • 1/2 szklanki cukru (dałam ok. 1/4 szklanki) 
  • 1/2 łyżeczki cynamonu (dałam troszkę więcej przyprawy do szarlotki)
  • sok z 1/2 cytryny lub limonki-przyp.Grety
ciasto: (zmniejszone proporcje o 1/2, do blachy o średnicy 16 cm)
  • 1/2 szklanki mąki
  • szczypta soli
  • 1/2 kostki masła
  • 3 łyżki wody (zimnej, nawet chwilę trzymanych w zamrażarce-przyp. Grety)
  • 1 jajko
Mąkę przesiać przez sito i dodać do niej sól. Dodać masło, wysiekać, aby przypominało bułkę tartą. Wbić jajko, wlać wodę, i wyrobić ciasto, Zawinąć  w folie spożywczą i chłodzić w lodówce 30 minut.

2/3 ciasta rozwałkować, ciastem wyłożyć tortownicę lub formę na placek (wysmarowane tłuszczem i bułka tartą).

Jabłka obrać, zetrzeć na tarce o średnich oczkach i gotować z cukrem i sokiem z cytryny ok. 4-5 minut. Ostudzić. Dodać cynamon lub przyprawę do szarlotki. Większość wody odlać. Przełożyć na ciasto, i przykryć przeplatanymi paskami ciasta - przyp. Grety.

Piec 20 minut w temp 200 stopni Celsjusza, a następnie zmniejszyć temperaturę do 180 i piec 30 minut, aż ciasto lekko się zrumieni.

Placek podawać na zimno lub ciepło, posypany cukrem pudrem, z lodami waniliowymi.


















I pomyśleć, że niedługo ten widok przestanie być moją codziennością...szkoda.
Teraz słucham tylko i wyłącznie Tangerine Dream. Muzyka filmowa najwyższej klasy:) Polecam!
Tangerine Dream-One Night in Space
Tangerine Dream-Girl On The Stairs

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz