niedziela, 9 marca 2014

Kurczak w sosie słodko-kwaśnym

Kurczak słodko kwaśny, klasyczne danie kuchni kantońskiej z perfekcyjnie wyważonym smakiem słodkim i kwaśnym. Jakoś nigdy nie ufałam sosom słodko-kwaśnym ze słoika, które zawsze były dla mnie po prostu podejrzanie czerwone. W internecie znalazłam dużo przepisów na domowy sos słodko-kwaśny - ale zawsze brakowało mi jakichś składników do jego przyrządzenia. Natknęłam się nawet na taki, w którym trzeba było dodać czerwony barwnik...Strzałem w dziesiątkę był przepis z magazynu "Moje gotowanie" sprzed czterech lat. Nigdy wcześniej przeze mnie nie wypróbowany, aż w końcu i na niego przyszedł czas i zabłysnął na blogu. To coś naprawdę niesamowitego- delikatny kurczak w sosie o tak ciekawym połączeniu smaków. Skusi się na nią największy niejadek. Nie będę ukrywać, że jak raz spróbujecie tej potrawy będziecie do niej wracać przez długie lata. I chyba nigdy już nie powrócicie do tych  sztucznych sosów słodko-kwaśnych ze słoika. Potrawę, która podbiła świat,  nieodzowną w menu każdej szanującej się chińskiej knajpy, bez trudu można przygotować w domu. Zajmie nam to najwyżej 35 minut. 

Żałuję, że zdjęcie nie oddaje fenomenalnej smakowitości dzisiejszego kurczaka słodko-kwaśnego.

Przepis: (na  4 porcje)
(Moje gotowanie, wrzesień 2010 r.)
  • 30 dag karkówki lub polędwiczek wieprzowych (dałam 30 dag kurczaka)
  • sól
  • łyżka wódki
  • 2 łodygi selera naciowego
  • po pół strąka żółtej i czerwonej papryki
  • średnia cebula
  • ananas (można dodać z puszki)
  • 3/4 szklanki oleju roślinnego (za dużo- tylko tyle ile potrzeba do smażenia warzyw i kurczaka/mięsa)
  • 3-4 łyżki mąki kukurydzianej (dałam pszenną)
  • 2 jajka (wystarczy 1)
  • 1/3 opakowania chińskiej mieszanki warzywnej (z pędami bambusa, ale bez grzybów) -może być z grzybami mung
  • po 3 łyżki octu winnego i sosu sojowego (ciemnego)
  • po 2 łyżki przecieru pomidorowego, cukru, i soku pomarańczowego
  • łyżka mąki ziemniaczanej
1. Mięso ułożyć na desce  dobrze wygnieść dłonią, pokroić na równe kostki (o boku 1 i 1/2 cm). Przełożyć do salaterki, lekko posolić, skropić wódką, wymieszać, przykryć i odstawić aby zamarynowało.Warzywa umyć i obrać. Z łodyg selera usunąć włókna i pokroić w plasterki grubości 5 mm. Z papryk usunąć gniazda nasienne, i białe błony, pokroić na kawałki. Warzywa przełożyć do miseczki. Cebule pokroić w piórka i przełożyć do drugiej miseczki. Ananas obrać i pokroić w kostkę. Do woka wlać olej. Kawałki mięsa/kurczaka panierować w mące oraz rozmąconych jajkach, wrzucać na rozgrzany olej i rumienić 2-3 minuty, mieszając. Wyjąc z patelni i osuszyć na papierowym ręczniku. Do kubeczka zlać tłuszcz , pozostawiając na patelni nie więcej niż łyżkę.

2. Gdy się rozgrzeje, wrzucić cebulę, smażyć minute, potem dorzucić mrożone warzywa, a po chwili kawałki ananasa. Smażyć, mieszając, kolejne 2 minuty. Dodać paprykę, a po minucie seler. Cały czas mieszając, smażyć wszystko jeszcze 2 minuty. Ocet wymieszać z sosem sojowym, przecierem pomidorowym, cukrem i sokiem pomarańczowym. Dodać mąkę rozprowadzoną z niewielką ilością wody, wymieszać. Przelać sos do warzyw i gotować, mieszające, aż lekko zgęstnieje. Jeśli będzie za gęsty, dodać nieco wody, jeśli za rzadki- mąki. Do gotującego sosu włożyć kawałki mięsa/kurczaka, podgrzewać chwilę, by były tak gorące jak sos. Najlepszym dodatkiem do kurczaka/wieprzowiny słodko-kwaśnej jest ryż gotowany na sypko.

Broken Bells-After the disco

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz